10 حمل 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

شماری از باشندگان ولایت پنجشیر از کاهش بی‌پیشینه‌ی موسیقی و رقص قرصک در این ولایت خبر داده می‌گویند طی یک‌نیم سال اخیرهیچ برنامه‌ی موسیقی و رقص قرصک در این ولایت برگزار نشده است.

مایل آغا امانی* که باشنده‌ی ولایت پنجشیر است می‌گوید: «قبل از سقوط حکومت غنی رقص قرصک در محافل عروسی، شیرینی‌خوری، میله توت پنجشیر و سایر محافل برگزار می‌شد اما اکنون یک‌و‌نیم سال می‌شود که برگزار نشده است.»

فرید احمد رفیقی* که بیش‌ از  ۴۰سال عمر دارد، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرهنگ می‌گوید:«رقص قرصک جزء فرهنگ و عنعنات مردم پنجشیر است که از زمانه‌های بسیار دور به‌جا مانده است.»

حامد رسولی* که تا ۲ سال قبل در محافل رقص قرصک «توله» می‌نواخت، به خبرگزاری فرهنگ می‎گوید: «با روی کار آمدن حکومت جدید و منع شدن موسیقی در کشور به نواختن «توله و قرصک» خاتمه بخشیدیم.»

رقص قرصک با کف زدن و نواختن توله و دایره اجرا می‌شود. در رقص قرصک بیش‌تر از پانزده نفر اشتراک می‌کند. یک نفر دایره را می‌گیرد و نفر دوم به‌نواختن دایره می‌پردازد و نفر سوم هم «توله»می‌نوازد. افراد دیگر به اطراف نوازندگان به‌شکل دایره‌وی حلقه زده هر کدام به نوبه‌ی خود در وسط میدان به رقص می‌پردازد.

در افغانستان  ۲۴ نوع رقص‌ محلی ثبت گردیده که از این میان ولایت‌های نورستان، بدخشان، هرات، پنجشیر توانسته‌اند فرهنگ خود را حفظ کنند.

باشندگان پنجشیر در حالی از کاهش رقص قرصک در این ولایت سخن می‌گویند که طالبان روز چهارشنبه (۵دیلو۱۴۰۱ ) موسی شاهین آوازخوان قرصک را برای دومین‌بار بازداشت کردند.

عبدالظهور حفیظی

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=4846

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات