1 ثور 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

سوالی که امروزه ذهن برخی از علاقمندان و مسئولان حوزه میراث فرهنگی را به خود مشغول ساخته این است که چه بلایی بر سر گنجینه باختر افغانستان آمده است؟ آیا این بار هم از چنگ طالبان نجات پیدا می‌کند؟ مسئله‌ای که در گیر و دار تحولات افغانستان فراموش شده است.

محسن ظهوری، خبرنگار حوزه میراث فرهنگی ایران در این باره پیام‌هایی را در توییت خود به نشر رسانده است.

او در حساب توییتری خود نوشته است: «گنجینه باختر افغانستان کجاست؟ آیا اشرف غنی تدبیر محمد نجیب‌الله رو در نهان کردن این گنج باستانی داره؟»

به گفته وی گنجینه باختر از مهمترین گنج‌های باستانی جهانی است. این گنجینه شامل ۲۱ هزار شیء طلا است که در سال ۱۳۵۷ از درون ۶ گور در طلاتپه، منطقه‌ای در شمال افغانستان توسط ویکتور ساریانیدی، باستان‌شناس روس کشف شد.

این گنج دوهزار ساله، بعد از ۱۳ سال نمایش در جهان و کسب درآمد چهار و نیم میلیون دلار برای دولت افغانستان، دوباره به بانک مرکزی افغانستان برگشته است.

ظهوری خاطر نشان می‌کند که قطعا طالبان پس از وارد شدن به کابل سرسختانه به دنبال این گنج خواهد بود. همچنین وی امیدوار است که اشرف غنی برای محافظت از این سرمایه ملی افغانستان تدابیری اندیشیده باشد.

وی در ادامه می‌گوید نجیب‌الله این گنج را داخل گاوصندوقی در بانک مرکزی افغانستان قرار داد که با ۷ کلید توسط ۷ نفر معتمد که همگی از کشور خارج شدند، محافظت کرد. حتی پس شکنجه طالبان هم حاضر به افشای مکان آن نکرد تا دارش زدند.

طالبان پیش از این نیز قصد دسترسی به این گنجینه را داشته است و بارها تلاش کردند تا گاوصندوق را منفجر کنند اما موفق نشدند.

ظهوری

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=1950

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات