28 حمل 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

کیومرث پوراحمد کارگردان سینمای ایران درگذشت

به گزارش خبرگزاری فرهنگ به نقل ازصبا، کیومرث پوراحمد کارگردان سینما و تلویزیون امروز ۱۶حمل در ۷۳ سالگی درگذشت.

کیومرث پوراحمد کارگردان ایرانی و متولد سال ۱۳۲۸ در نجف آباد، در رشته کارگردانی سینما تحصیل کرده و در زمینه‌های تهیه کنندگی و فیلمنامه نویسی هم فعالیت داشت. آغار فعالیت او از سال ۱۳۵۳ بود و از ساخته‌های معروف او می‌توان «قصه‌های مجید» را نام برد.

شروع کار پوراحمد کارش با نقدنویسی بود و از ۱۳۵۳ با دستیاری در مجموعه تلویزیونی آتش بدون دود وارد سینما شد. فیلم «شب یلدا» الهام‌گرفته از زندگی خود اوست. پوراحمد شرح حال خود را در کتابی تحت عنوان «کودکی نیمه‌تمام» منتشر کرده‌ است. مادرش، زنده‌یاد «پروین‌دخت یزدانیان» با بازی در فیلم‌های او، کار بازیگری را آغاز کرد و آثار برجسته‌ای با بازی او به ثبت رسید.دخترش، مریم پوراحمد هم در فیلم «شب یلدا» به ایفای نقش پرداخته‌ است. فیلم مستندی دربارهٔ زندگی پوراحمد به نام «درباره‌ی کیومرث پوراحمد» به کارگردانی اردلان عاشوری در سال هشتاد و سه ساخته شده‌ است.

«تیغ و ترمه»، «کفشهایم کو؟»، «۵۰ قدم آخر»، «اتوبوس شب»، «نوک برج»، «گل یخ»، «خواهران غریب»، «شب یلدا»، «بخاطر هانیه» و «بی‌بی چلچله» از فیلم‌های سینمایی این کارگردان هستند. او در تلویزیون هم سریال‌های ماندگار «قصه‌های مجید» و «سرنخ» را ساخته بود. فیلم سینمایی «پرونده باز است» آخرین ساخته زنده‌یاد پوراحمد بود که حوت سال گذشته در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد.

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=5360

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات