1 ثور 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

کارگردان چینی کلویی ژائو Chloe Zhao تهیه کننده، فیلم‌نامه نویس و کاگردان اهل چین است که در ۳۱ مارچ ۱۹۸۲ در شهر پکن چین به دنیا آمده و از دانش‌گاه نیویورک از رشته‌‌ی فیلم سازی فارغ التحصیل شد. وی از سال ۲۰۰۸ تاکنون در پیشه‌ی فیلم سازی مشغول فعالیت می‌باشد.
کلویی ژائو، کارگردان چینی در نودوسومین دوره جایزه‌های اسکار سال ۲۰۲۱جایزه‌ی بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر زن را دریافت کرد که در چند زمینه تاریخ‌ساز شد. او به اولین زن آسیایی، اولین زن چینی و اولین زن رنگین پوست در تاریخ جایزه‌های اسکار مبدل شد که با فیلم سرزمین خانه به دوش‌ها ” Nomadland” در این مراسم جایزه‌ی بهترین کارگردانی را بدست آورد.
اما چین، زادگاه ژائو لحظه‌ی اسکار گرفتن وی را سانسور کرد و دلیل این جنجال هم صحبت‌های انتقادی ژائو بوده که مدت‌ها پیش انجام داد.
بعد از گرفتن جایزه در گلدن گلوب که تاریخ سازی کرد، مصاحبه‌ی او که انتقادی بر دولت چین بود مورد توجه و انتقاد ملی گرایان چینی قرار گرفت.
حتا شبکه‌ی چینی TVB از پخش زنده‌ی این مراسم خودداری کرد، شبکه‌‌ای که از سال ۱۹۶۹ مراسم اسکار را پخش کرده ام‌سال برای اولین بار در ۵۰ سال گذشته از پخش آن امتناع کرد.

کریمه کریمی

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=1253

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات