6 ثور 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

کتاب «وطن‌دار» نتیجه تلاشهای «محمدسرور رجایی»، نویسنده، شاعر و فعال فرهنگی فقید افغانستانی، است که در ۳۰۴صفحه از سوی انتشارات جام‌جم در تهران منتشر شده است.

401806 932

این کتاب روایت‌های ۲۸ افغانستانی از مهاجرتشان به ایران را در خود جای داده و منبعی مهم برای محققانی است که قصد دارند درباره مهاجرت افغانستانی‌ها به ایران تحقیق و پژوهش کنند.
«محمدکاظم کاظمی»، شاعر و پژوهشگر نام‌آشنای افغانستانی، در گفت‌وگویی درباره اهمیت کتاب وطن‌دار می‌گوید: «به‌نظر من اهمیت اصلی کتاب وطن‌دار در این است که روایت مردم خاموش است؛ یعنی کسانی که تابه‌حال کمتر موقعیت داشته‌اند از خودشان روایت و مسائلی را که در جامعه مهاجر با آن سروکار داشته‌اند، مطرح کنند، حالا به‌صورت شفاف آن‌ها را با مخاطبان ایرانی و هم‌وطنان خودشان بازگو می‌کنند.»
مهدی عرفاتی، مدیرمسئول روزنامه جام‌جم، درباره این کتاب نوشته است: «مهاجران افغانستانی جمعیتی چشمگیر و در آینده نزدیک در ایران تأثیرگذار هستند و نمیشود این جمعیت را نادیده گرفت. با اینکه مشترکات فرهنگی و زبانی ما بسیار است، گفت‌وگوهای ما زیاد نبوده و این کتاب فرصتی شده است تا درددل بعضی از این مهاجران را بخوانیم، تلخ و شیرین روایتهایشان از ایران میزبان را بدانیم و خودمان را اصلاح کنیم. همچنین، از لابهلای روایتها هم متوجه شویم که هرچند بهترین میزبان نبودهایم، میزبان بدی هم نبوده‌ایم.»

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=2093

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات