9 حمل 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

این شاعر مطرح افغانستانی گفت: کتاب برای چاپ نیاز به محتوا، گردآورنده و ناشر دارد. برای قسمت محتوا مطمئن هستم که شعرها به تعداد قابل توجه و حجم متعادل یک کتاب شعر خواهد رسید. در خصوص گردآوری و تدوین کتاب دوستان شاعر بسیاری اعلام آمادگی کرده‌اند و برای انتشار و چاپ کتاب نیز تا به حال ۳ مورد تماس تلفنی ازسوی ناشران برای اعلام آمادگی چاپ کتاب داشته‌ام.

وی افزود: بیشتر اشعاری که به دست بنده رسیده، از شاعران ایرانی بوده است؛ چون دوستان ایرانی خیلی نسبت به این موضوع احساس تاثر کردند. طبیعتا در داخل افغانستان هم این اتفاق افتاده و پس از اینکه فراخوان جمع‌آوری اشعار منتشر شود، آن‌ها هم به دست ما می‌رسد. البته چون ارتباط ما در اینجا با شاعران ایرانی بیشتر بوده، اشعار آن‌ها بیشتر به دست ما رسیده است.

کاظمی تصریح کرد: یک تعداد شعر به دست بنده و یک تعداد به دست دوستان دیگر رسیده است. فکر می‌کنم اکنون نزدیک به ۴۰ عنوان شعر در این خصوص تهیه شده و با همین تعداد می‌توان کتابی نسبتا کم‌حجم منتشر کرد. چه بسا پس از انتشار فراخوان و اطلاع تعداد بیشتری از دوستان، اشعار دیگری نیز به ما برسد و یا افراد دیگری در روزهای آینده شعری در این خصوص بنویسند و با اعلام فراخوان ارسال کنند. مطمئن هستم شاهد چاپ یک کتاب با حجم چشمگیر از شعرهای خوب خواهیم بود.

این عضو هیات علمی برون مرزی فرهنگستان زبان و ادب فارسی یادآور شد: با توجه به اینکه موضوع رو به قطعی شدن است، فراخوانی در فضای مجازی منتشر خواهیم کرد و از شاعران ایران و افغانستان خواهیم خواست که اشعارشان در خصوص این اتفاق را ارسال کنند. از نظر فعالیت در فضای مجازی، کشور ایران با افغانستان مقداری با هم متفاوت است، چراکه در ایران مردم بیشتر در اینستاگرام و تلگرام فعالیت دارند، اما مردم در افغانستان بیشتر از فیسبوک استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه در این خصوص در تلگرام و اینستاگرام یادداشتی نوشته‌ام، بیشتر مخاطبان ایرانی در جریان موضوع بوده‌اند و با اعلام فراخوان رسمی شاعران افغانستان هم در جریان دقیق موضوع قرار خواهند گرفت.
کاظمی در خصوص گستردگی پرداختن به حادثه تروریستی اخیر در دانشگاه کابل، در ایران، و ابراز همدردی مردم کشورمان در فضای مجازی، بیان کرد: این اتفاق عامل دو موضوع است. اولین موضوع مساله انسانی و عاطفی ماجراست و با توجه به اینکه اشتراکات فرهنگی زیادی بین دو کشور حاکم است، طبیعتا با مقداری جنبه‌های انسانی و عاطفه همراه می‌شود و این دو ملت همدیگر را تقویت می‌کنند.‌ موضوع دیگر نقش و قدرت رسانه و فضای مجازی است که همین‌طور که می‌بینیم شاید بیشتر این اتفاق با انتشار متن «جان پدر کجاستی؟» بازتاب یافت و گسترش پیدا کرد که واقعا این جریان برای ما خوشایند بود.

عضو وابسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی ضمن تشکر از اهالی رسانه افزود: نقش اهالی رسانه خیلی مهم است و آنچه که در این سال‌ها بیشتر مشاهده کرده‌ایم این بوده که بیشتر از هر فرد و قشر دیگری کار مثبت در مسائل افغانستان ازسوی اهالی قلم، ادبیات و رسانه شکل گرفته و این چیزی است که باید حفظ شود. زمانی نوشته بودم اتفاق خوبی که در این سال‌ها افتاده است، این بوده که افغانستان دیگر در صفحه حوادث روزنامه‌های ایران حضور ندارد بلکه در صفحات هنر و ادبیات نیز حضور دارد.

کاظمی گفت: با توجه به اینکه مقدمات انتشار کتاب – که محتوا، گردآورنده و ناشر است – فراهم شده، اگر مشکلی پیش نیاید، کتاب شعر «جان پدر کجاستی؟» که درخصوص اشعار سروده شده حادثه تروریستی دانشگاه کابل است، به‌زودی منتشر خواهد شد.

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=502

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات