9 حمل 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

کتاب‌خانه‌ی سیار؛ روزنه‌ای برای روشنایی

کتاب‌خانه‌ی سیار با قصه‌های بسیار؛ هر روز رأس ساعت ۸ و۳۰ دقیقه در جاده‌های شهر کابل رفت‌وآمد می‌کند. این کتاب‌خانه‌ی کوچک کودکان را با بازی‌ها و کتاب‌های مملو از قصه‌های مختلف سرگرم می‌کند.

این کتاب‌خانه‌ی سیارکه در سال 1397 از سوی مؤسسه چهارمغز به منظور رشد و تقویت فرهنگ مطالعه میان کودکان و نوجوانان ایجاد گردید، در نقاط مختلف شهر کابل فعالیت دارد.

ذکیه علی‌زاده مسئول این کتاب‌خانه می‌گوید: «این نهاد در قسمت‌های مختلف کابل، دشت‌برچی، چهارقلعه، کوته‌ی سنگی، کارته‌ی سخی، پل‌سرخ،چهل دختران، ریگریشن، خیرخانه، تایمنی و دیگر ساحات شهر کابل فعالیت می‌کند.»

کتاب‌خانه‌ی سیار؛ روزنه‌ای برای روشنایی

وی می‌افزاید: «هدف از این کار، رشد فرهنگ مطالعه بین جامعه و اطفال می‌باشد؛ چون کتاب‌های مکتب بسیار سخت است و شاگرد‌ها علاقه به خواندن‌شان را ندارند، کتاب‌های داستانی کوتاه برای‌شان می‌آوریم که هم دلچسپ اند و هم برای مطالعه‌ی‌شان خوب است.»

به گفته‌ی وی بیشتر مخاطبان این کتابخانه را شاگردان مکاتب تشکیل می‌دهند: «ما قبلاً در داخل مکاتب از ساعت ۸ تا ۱۲ می‌رفتیم و در ساعت‌هایی که شاگردان مضمونی نداشتند کتاب‌ها را برای‌شان می‌بردیم؛ اما بعد از این که در مکتب عبدالرحیم شهید انتحاری شد ما دیگر در ساحه‌ی غرب اجازه‌ی رفتن به مکاتب را نداریم.»

شاگردان مکاتب نیز از این کار کتاب‌خانه سیار استقبال کرده و ابراز رضایت می‌کنند.

زهرا متعلم صنف دوم در مکتب رهنورد نور واقع در غرب کابل، می‌گوید:«من سه هفته می‌شود این‌جا آمده‌ام. زیاد کتاب‌ها را خوانده‌ام . برایم زیاد دلچسپ بود. بعد از ظهر مکتب می‌روم و پیش از ظهر این‌جا می‌آیم.»

ام‌البنین نیز متعلم دیگر مکتب رهنورد نور نیز از این‌که این کتاب‌خانه در منطقه‌ی‌شان آمده خوشحال است:«چهار هفته می‌شود که این‌جا آمده‌ام. کتاب رودخانه و کتاب سندریلا را خوانده‌ام. خیلی برایم دل‌نشین بود و در درس‌های مکتبم خیلی کمک کرد. رو‌خوانی و املا‌ء ام خوب شده، هر پنج‌شنبه این‌جا می‌آیم..»

WhatsApp Image 2022 12 04 at 08.06.11

این در حالی است که پس از تسلط امارت اسلامی چندین کتاب‌خانه‌ از سوی زنانِ فعال ،به هدف رشد فرهنگ مطالعه و انگیزه‌ دادن به دخترانی که از رفتن به مکتب محروم شده‌اند، ایجاد شده است.

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=4303

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات