30 حمل 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

به گزارش خبرگزاری فرهنگ به نقل از ورایتی، پیتر باگدانوویچ فیلمساز کهنه کار سینمای جهان در ۸۲ سالگی درگذشت.

پیتر باگدانوویچ بیشتر برای ساخت فیلم های «آخرین نمایش فیلم» و «ماه کاغذی» شهرت دارد و از او به عنوان یکی از مهم ترین فیلمسازان هالیوود جدید در دهه ۷۰ یاد می شود. با این حال زندگی شخصی او زندگی حرفه ای اش پشت دوربین را تحت الشعاع قرار داد. باگدانوویچ در هنگام مرگ ۸۲ سال داشت.

باگدانوویچ به عنوان بازیگر در سریال هایی چون «سوپرانوز» و «سیمپسون ها» و همینطور دو قسمت «بیل را بکش» ساخته کوئنتین تارانتینو نیز ایفای نقش کرده بود.

این فیلمساز برجسته آمریکایی دوره ابتدایی فعالیتش در سینما بسیار پربار بود و در آن فیلم های درخشانی مانند «آخرین نمایش فیلم»، «ماه کاغذی» و «چه خبر دکتر» را ساخت با این حال بعدها درگیر رسوایی با دو بازیگر زن فیلمهایش شد. در مورد اول، باگدانوویچ همسر خود را ترک کرد تا به بازیگر زن فیلم «آخرین نمایش فیلم» یعنی سیبیل شفرد برسد و در مورد دوم، دورتی استارتن توسط شوهرش به قتل رسید. باگدانوویچ با این وجود تا آخر عمر، به بازیگری، فیلمنامه نویسی و کارگردانی مشغول بود و همچون اسکورسیزی به عنوان یک قهرمان فاضل و دانشمند که درباره فیلمهای فیلمسازان کلاسیک سخن می گفتند، شناخته می شد.

باگدانوویچ همانند همتایان خود در موج نوی فرانسه، از نقد فیلم به کارگردانی روی آورد. او یکی از اولین نسل از کارگردانان حوزه فیلم بود که با زبان سینما بزرگ شده بودند، نسلی که شامل اسپیلبرگ جوان‌تر و بعدها نیز کوئنتین تارانتینو بود.

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=2330

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات