10 حمل 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

نگاه کوتاه بر برج شهرآرا در شهر کابل

برج شهر آرا یکی از قدیمی‌ترین برج های شهر کابل است که تا هنوز استوار ایستاده است.

شاه محمود محمود پژوهشگر افغانستانی در باره برج شهرآرا مطلب کوتاهی را درصفحه افغانستان فردا که آن را مرور می‌کنیم:

امیر عبدالرحمن خان وقتی به صفحات شمال رفت از دیدن باغ جهان‌نمای تاشقرغان که توسط معماران ورزیده قندهاری در عهد سلطنت تیمورشاه درانی از قندهار به کابل آورده شده بودند، شگفت‌زده شده معماران قندهاری را به کابل آورده و طرح عماراتی چون قصر باغ بالا، باغ مهمان‌خانه، ولایت کابل، تعمیر ارگ و قصر شهرآرا و غیره را آغاز نمود.

امیر عبدالرحمن قصر باشکوه برج شهرآرا ) را بر فراز تپه‌ی ماران تهداب‌گذاشت و کار اعمار آن در سال ۱۲۷۴ خورشیدی به پایه اکمال رسید.

8a1fb4ba 32b5 4436 b323 17933a455ae4

برج شهرآرا به شکل شش‌ضلعی طرح گردیده و در روی‌کار آن خطوط برجسته به شکل افقی و عمودی جلب توجه ‌می‌نمود. برج مذکور در چهار یا شش طبقه اعمار گردیده بود. از طبقه اول تا چهارم زینه آن از خشت و آژند (گِل با شیفته دیگر که میان دو خشت هموار کنند) ساخته شده بود. از طبقه چهارم تا ششم در اعمار زینه‌ها از چوب استفاده کرده بودند. این برج با طاق‌ها و اشکال گچی مزین شده بود. برج شش کلکین یک رواق و یک دروازه داشت.

در سال ۱۳۰۸ خورشیدی جبیب الله کلکانی از سمت شمالی با سه صد نفر جنگجوی مسلح طرف کابل آمد. خود را به سرک شهرآرا رسانده از آنجا ارگ سلطنتی را مستقیماً هدف قرار داد؛ که با مقاومت تعلیم‌گاه سواری مواجه شد. روز دوم مجدداً به حمله آغاز کرد. بار دیگر با مقاومت گارد شاهی امیر امان‌الله خان روبه‌رو گردید. جنگ دو روز در اطراف برج شهرآرا ادامه داشت که در نتیجه برج سوخته و تخریب گردید. غیر از برج قصر، سه نیمه‌برج استحکا‌می‌خورد به فاصله‌های مختلف ازهم در امتداد دیوار ساخته شده بود. دو عمارت دیگر که از آن به صفت ترصدگاه استفاده ‌می‌شد، در قطعه تشریفات و شفاخانه ملالی قرار داشت.

این آبده تاریخی که بیش از یک قرن از اعمار آن ‌می‌گذرد تا امروز به حال پابرجا ایستاده است.

تهیه کننده: مرتضی سلطانی

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=4071

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات