1 ثور 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

محمد طاهر زهیر سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ در مراسم افتتاح نمایشگاه نسخه‌های خطی و آثار تاریخی در آرشیف ملی، از تمام مردم تقاضا کرد در صورتی که اسناد تاریخی آرشیفی نزد شان باشد، به آرشیف ملی اهدا کنند.

در این مراسم که با حضور محمد علم ایزد یار نایب اول مشرانو جرگه، استاد حبیب الله رفیع عضو اکادمی علوم افغانستان، مسوول بخش فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، و شماری از شخصت‌های فرهنگی و مسوولان وزارت اطلاعات و فرهنگ برگزارشد، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ در صحبتی برگزاری این نمایشگاه را دست‌آورد بزرگ دانست.

محمد طاهر زهیر خاطرنشان کرد که آثار این نمایشگاه شامل بیش از ۴۰۰ نسخۀ خطی و اسناد تاریخی است و پس از فراخوان وزارت اطلاعات و فرهنگ مبنی برخریداری و اهدای آثار تاریخی آرشیفی، یک بخش آن در مجموع مبلغ ۴۶ میلیون افغانی خریداری شده است و قسمت دیگر آن را مردم به آرشیف ملی اهدا کرده‌اند.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ از حمایت و توجه ویژۀ رییس جمهوری کشور به منظور اختصاص بودجه به خاطر خریداری آثار تاریخی آرشیفی کشور، به آرشیف ملی، سپاسگزاری کرد و همچنان از تلاش‌ها و زحمات کمیسیون تشخیص و خریداری آثار تاریخی آرشیفی، کسانی که اسناد تاریخی را به آرشیف ملی اهدا کرده‌اند و مسوولان و کارمندان آرشیف ملی به قدردانی یاد کرد.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت که حدود ۵ هزار آبدۀ تاریخی در وزارت اطلاعات و فرهنگ ثبت است که بیشتر این آثار با خطر مواجه است و نیاز به حفاظت و مرمت دارد.

وی همچنان از تمام مردم خواست، در صورتی که اسناد تاریخی و نسخه‌های خطی نزدشان باشد، آن را به آرشیف ملی اهدا کنند، تا به عنوان سرمایه‌های ملی از آن حفاظت و نگهداری بهتر صورت بگیرد.

بعد، محمد علم ایزد یار نایب اول مشرانو جرگه در صحبتش از توجه وزارت اطلاعات و فرهنگ و کسانی که در جمع‌آوری اسناد تاریخی و نسخه‌های خطی آرشیفی تلاش کرده‌اند و به خصوص آنانی که اسناد تاریخی را به آرشیف ملی اهدا کرده اند، به قدردانی یاد کرد.

ایزدیار، خاطرنشان کرد: با آن که به وزارت اطلاعات و فرهنگ کمتر توجه شده است، در تیم جدید این وزارت تلاش‌های ارزشمند و موثر به مشاهده می‌رسد.

وی حمایت شورای ملی به ویژه مجلس سنا را با وزارت اطلاعات و فرهنگ ابراز کرد و از موجودیت یک آرشیف در ارگ ریاست جمهوری و یکی هم آرشیف ملی یاد کرد و گفت که بهتر است جلو اداره‌های موازی گرفته شود و در راستای تامین امنیت بهتر و حمایت آرشیف ملی تلاش صورت بگیرد.

همچنان معاون مجلس سنا گفت که در اضافه از ۴۰ سال جنگ در کشور، بخش فرهنگی بیشتر صدمه دیده است و شمار زیادی از میراث‌های تاریخی و فرهنگی به تاراج برده شده است.
وی تأکید کرد که باید مردم افغانستان در حفاظت و حراست از میراث‌های فرهنگ و آبده‌های تاریخی بکوشند.

سپس محمد افسر رهبین رییس آرشیف ملی در رابطه به آثار این نمایشگاه معلومات داد و خاطرنشان کرد که ۹۰ درصد آثار این نمایشگاه به زبان فارسی است و از لحاظ تاریخی در برگیرندۀ ۹ قرن است.

وی افزود که شماری از این آثار از جمله بهترین اسناد آرشیفی در سطح منطقه و جهان به شماری می‌رود.

به همین ترتیب در جریان این مراسم، میرمحمد فاضل یک تن از شخصیت‌های فرهنگی، ۱۴ قلم نسخه‌های خطی و اسناد تاریخی را به آرشیف ملی اهدا کرد.

همچنان مسوولان، سپاس‌نامه‌ها و ستایش‌نامه‌های وزارت اطلاعات و فرهنگ را برای کسانی که اسناد تاریخی و نسخه‌های خطی را به آرشیف ملی اهدا کرده اند، اعضای کمیسیون تشخیص و خریداری اسناد آرشیفی و مسوولان و کارمندان آرشیف ملی، اعطا کردند.

در اخیر این مراسم سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ و نایب اول مشرانو جرگه، نمایشگاه نسخه‌های خطی و اسناد تاریخی را افتتاح کردند و اشتراک‌کنندگان از آن دیدن کردند.

این نمایشگاه یک هفته به صورت رایگان به روی علاقمندان باز است.

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=1134

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات