10 حمل 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

به گزارش خبرگزاری فرهنگ به نقل از بی بی سی در حالی که شیوع سویه اومیکرون ویروس کووید-۱۹ در اروپا باعث شده برگزارکنندگان جشنواره فیلم برلین در شکل برگزاری این رویداد سینمایی تغییراتی ایجاد کنند و مدت زمان آن را به نصف کاهش دهند، امروز نام ۱۸ فیلم سینمایی منتخب برای بخش مسابقه هفتاد و دومین دوره این جشنواره اعلام شد. این آثار برای دریافت جایزه خرس طلایی بهترین فیلم و سایر جوایز در رشته‌های گوناگون رقابت خواهند کرد.

این دوره جشنواره برلین -که با نام «برلیناله» شناخته می‌شود- قرار بود از ۱۰ تا ۲۰ فوریه برگزار شود. اما همه‌گیری سویه اومیکرون مسئولان جشنواره را وادار کرد که تصمیم بگیرند طول جشنواره فقط شش روز باشد و شانزدهم فوریه به پایان برسد. به علاوه، هرچند جشنواره به شکل حضوری برگزار خواهد شد، اما سالن‌های نمایش دهنده فیلم با نیمی از ظرفیت پذیرای مخاطبان خواهند بود و تمام رویدادهای جنبی مانند مهمانی‌های رسمی و نشست‌ها و گردهمایی‌های فعالان صنعت سینما لغو شده است.

به دلیل همین محدودیت‌ها امسال ۱۸ فیلم در بخش مسابقه حضور دارند و در پیروی از موجی که طی سال‌های اخیر در سینمای اروپا به راه افتاده است، هفت فیلم را کارگردانان زن ساخته‌اند. فیلم‌ها از ۱۵ کشور مختلف هستند و ۱۷ فیلم نخستین نمایش جهانی خود را در برلیناله تجربه می‌کنند. همچنین یازده فیلمساز حاضر در بخش مسابقه امسال پیش از این هم در جشنواره فیلم داشته‌اند و پنج کارگردان قبلا از برلیناله جایزه گرفته‌اند.

سهم فیلمسازان اروپایی با ۱۱ فیلم از سایرین بیشتر است که از این تعداد دو کارگردان آلمانی هستند. امسال فقط یک فیلم آمریکایی در رقابت اصلی جشنواره حاضر است و سهم فیلمسازان آسیایی هم چهار فیلم است. نکته دیگر حضور کمرنگ فیلمسازان کهنه‌کار و مشهور جهانی است. پائولو تاویانی ایتالیایی که سال‌ها همراه با برادرش به شکل مشترک فیلم می‌ساخت و برای سینمادوستان سراسر جهان نامی آشناست، در ۹۰ سالگی مسن‌ترین فیلمساز حاضر در برلیناله ۲۰۲۲ است.

کلر دنی فیلمساز ۷۶ ساله و سرشناس فرانسوی هم با فیلم جدیدش به جشنواره آمده که ژولیت بینوش ستاره مشهور فرانسوی نقش اول آن را بازی می‌کند. فرانسوا ازون دیگر کارگردان مشهور فرانسوی است که در بخش مسابقه حاضر است و فیلمش «پیتر فون کانت» به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره روی پرده خواهد رفت.

فیلیس ناژ نویسنده و فیلمساز آمریکایی که برای فیلمنامه «کارول» نامزد جایزه اسکار شده بود، با دومین فیلم خود در مقام کارگردان تنها آمریکایی حاضر در رقابت برای کسب خرس طلایی است. در این فیلم که «با جین تماس بگیر» نام دارد، بازیگران سرشناسی مانند الیزابت بنکس، سیگورنی ویور و کیت مارا بازی کرده‌اند. فیلم «مسافران شب» ساخته میکاییل هرس از دیگر آثار حاضر در مسابقه برلیناله هم هنرپیشه‌های مشهوری مانند شارلوت گینزبورگ و امانوئل بئار را به جشنواره می‌آورد.

در بخش نمایش‌های ویژه برلیناله هفتاد و دوم، فیلم‌ جدید داریو آرجنتو کارگردان ایتالیایی و استاد سینمای وحشت با عنوان «عینک تیره» به نمایش درمی‌آید. «همین‌قدر از حقیقت می‌دانم» به کارگردانی اندرو دامینیک فیلمساز مشهور استرالیایی هم در همین بخش به نمایش درمی‌آید.

جشنواره فیلم برلین بر خلاف دو رقیب اصلی اروپایی خود یعنی جشنواره‌های کن و ونیز، چندان به فیلم‌های آمریکایی و ستاره‌های هالیوود روی خوش نشان نمی‌دهد. این جشنواره به کشف استعدادهای جدید و نمایش فیلم‌هایی با برداشت‌های صریح اجتماعی و سیاسی از کشورهای مختلف شهرت دارد. اما به نظر می‌رسد امسال در قیاس با دوره‌های قبل خالی‌تر از نام‌های مشهور است و این می‌تواند به پوشش وسیع جشنواره و شهرت آن لطمه بزند.

البته در بخش رقابتی فرعی «مواجهه» جشنواره امسال قرار است فیلم «جمعه می‌بینمت، رابینسون» به کارگردانی میترا فراهانی فیلمساز ایرانی مقیم فرانسه به عنوان محصول مشترک فرانسه، سوئیس، لبنان و ایران به نمایش دربیاید. فیلم خانم فراهانی مستندی است از گفت‌وگو میان ژان لوک گدار کارگردان شهیر فرانسوی و ابراهیم گلستان نویسنده و فیلمساز ایرانی. این مستند با ۱۴ فیلم دیگر بخش مواجهه رقابت می‌کند. همچنین فیلم‌های «تا فردا» ساخته علی عسگری در بخش فرعی پانوراما و «روز سیب» به کارگردانی محمود غفاری در بخش نسل جشنواره برلین ۲۰۲۲ انتخاب شده‌اند.

فیلم‌های بخش مسابقه هفتاد و دومین جشنواره برلین

«آ ای آی او یو؛ الفبای سریع عشق» به کارگردانی نیکولت کربیتز، محصول آلمان و فرانسه

«آلکاراز» به کارگردانی کارلا سیمون، محصول اسپانیا و ایتالیا

«دو طرف تیغ» به کارگردانی کلر دنی، محصول فرانسه

«ریمینی» به کارگردانی اولریش سیدی، محصول اتریش، فرانسه و آلمان

«با جین تماس بگیر» ساخته فیلیس ناژ، محصول آمریکا

«تکه‌ای از آسمان» ساخته مایکل کخ، محصول سوییس و آلمان

«همه‌چیز درست می‌شود» به کارگردانی ریتی پان، محصول کامبوج و فرانسه

«خط» ساخته اورسولا مه‌یر، محصول سوییس، فرانسه و آلمان

«لئوناردو آدیو» به کارگردانی پائولو تاویانی، محصول ایتالیا

«مسافران شب» ساخته میکاییل هرس، محصول فرانسه

«نانا» ساخته کامیلا آندینی، محصول اندونزی

«پیتر فون کانت» به کارگردانی فرانسوا ازون، محصول فرانسه

«ربیه کورناز علیه جرج دبلیو بوش» ساخته آندریاس درسدن، محصول آلمان و فرانسه

«ردای جواهر» به کارگردانی ناتالیا لوپز گایاردو، محصول مکزیک و آرژانتین

«فیلم رمان نویس» ساخته هونگ سانگ‌سو، محصول کره جنوبی

«یک سال، یک شب» به کارگردانی ایزاکی لاکوئستا، محصول اسپانیا و فرانسه

«چنان تابستانی بود» ساخته دنی کوته، محصول کانادا

«بازگشت غبار» ساخته لی ریژون، محصول چین

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=2443

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات