6 ثور 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

معرفی انستیتوت هنر‌های زیبا و صنایع

انستیتوت هنر‌های زیبا و صنایع، در سال ۱۳۰۲ هجری شمسی توسط شاه امان‌الله و پروفیسور غلام محمد میمنگی، افتتاح شد.

اولین مدیر این مکان هنری غلام محمد میمنگی، هنرمند پیش‌کسوت کشور بود. در گذشته این انستیتوت به نام لیسه صنایع کابل یاد می‌شد، اما حالا مشهور به انستیتوت هنر‌های زیبا و صنایع است.

این انستیتوت تحفه کشور آلمان برای میمنگی است. بعد از آن که غلام محمد میمنگی، در کشور آلمان در بخش هنر شاگرد ممتاز انتخاب شد؛ کشور آلمان برای‌اش لقب افتخاری پروفیسوری را داد و در ضمن این انستیتوت را به طور تحفه در کابل، ایجاد کرد.

در گذشته انستیتوت هنر‌های زیبا و صنایع در بخش‌های نقاشی، گرافیک، سرامیک، چاپ سنگی، انجنیری، صنعت نساجی، معماری ، مجسمه‌سازی، کاشی‌کاری، نجاری (کندن کاری روی چوب)، سفال‌کاری و خیاطی فعالیت داشت، اما متاسفانه در جریان تحولات چند دهه‌ی اخیر، این انستیتوت صدمه‌های زیادی را متقبل و چندین رشته‌اش از فعالیت بازمانده است.

در حال حاضر این انستیتوت دارای دیپارتمنت‌های گرافیک، نقاشی، سرامیک و مجسمه‌سازی می‌باشد که در دو شیفت صبح و بعد از چاشت حدود ۵۰۰  دانشجو دارد. در این انستیتوت، افرادی که بالاتر از صنف هشت مکتب باشند، شامل شده می‌توانند. از طریق آزمون کانکور هم یک تعداد شاگردان به انستیتوت هنر‌های زیبا و صنایع سالانه معرفی می‌شوند.

صفی‌الله حبیبی، آمر انستیتوت هنر‌های زیبا و صنایع در گفت‌وگو با خبرگزاری فرهنگ، پیشنهاد کرد رشته‌هایی که از بدنه این انستیتوت جدا و مربوط انستیتوت دیگر شدند، آن‌ها دوباره مطلق به این انستیتوت شوند.

گفتنی‌ست که سالانه این انستیتوت در رشته‌های مختلف هنر نمایشگاه‌های را نیز برگزار می‌کند. به گفته حبیبی، سالانه ۱۰ نمایشگاه مختلف در داخل و خارج انستیتوت برای دانشجویان راه‌اندازی می‌شود. امسال از این انستیتوت حدود ۱۵۰ تن فارغ شده‌اند.

حسین حیدری- خبرگزاری فرهنگ

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=568

4 پاسخ

  1. پدر مرحوم من پروفیسور داکتر محمد حسن مطیع مدیر عمومی انستیتوت هنر های زیبا بودند و یا لیسه صنایع کابل و پدر مرحوم من لیسانس انجنیری و ماستری انجنیری و دوکتورا انجنیری را از امریکا اخذ نموده بودند

  2. پدر مرحوم من پروفیسور داکتر محمد حسن مطیع ‌. وظایف ذیل را اجرا نموده بودند پدر ساینس و تکنالوجی. پدر پوهنتون کابل. مشاور وزارت تحصیلات عالی مدیر عمومی لیسه میخانیکی کابل و انستیتوت انجنیری کابل. مدیر عمومی مکاتب تخنیکی و مسلکی معاون لیسه تخنیک عالی و ثانوی استاد فاکولته انجنیری پوهنتون کابل. ارزیابی اسناد علمی استادان پوهنتون کابل و اسناد های علمی کدر های افغانستان نماینده افغانستان پوهنتون و تحصیلات عالی و معارف در مجالس بین المللی از طرف افغانستان در ممالک جهانی

    1. و پروفیسور داکتر مطیع تحصیلات لیسانس انجنیری و ماستر سول انجنیری و دوکتورا سول انجنیری را از امریکا هفتاد سال قبل اخذ نموده بودند و کتاب های استاتیکس و کتاب هایدورالکس و کتاب رسم تخنیکی انجنیری و کتاب مقاومت انجنیری را تالیف نموده بودند

  3. انستیتوت هنر های زیبا یک موسسه علمی و تاریخی افغانستان است پدر مرحوم من پروفیسور داکتر محمد حسن مطیع مدت سه سال مدیر عمومی لیسه صنایع کابل بودند و و تحصیلات سول انجنیر لیسانس و ماستر سول انجنیری و دوکتورا سول انجنیری را هفتاد سال قبل از امریکا اخذ نموده بودند و کتاب های انجنیری استاتیکس و کتاب هایدورالکس و کتاب رسم تخنیکی انجنیری و کتاب مقاومت انجنیری را تالیف نموده بودند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات