4 ثور 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

در کابل، کتاب‌فروشی‌ها و انتشارات زیادی فعالیت می‌کردند؛ اما پس از تغییرات پیش‌آمده در کشور و روی‌کارآمدن حکومت طالبان، کتاب‌فروشی‌ها و انتشارات، یکی‌ پی‌ دیگری بسته می‌شود.

مارکیت ملی، واقع در پُل‌سرخِ کابل، یکی از مشهورترین مرکز کتاب‌فروشی در این شهر می‌باشد که کتاب‌فروشی‌ها و انتشارات زیادی که هر کدام پیشینه‌ی کاری (۶_۷)ساله دارد، در این مکان فعالیت نموده‌اند. نظر به‌گفته‌ی کتاب‌فروشان موجود، در گذشته بیش از ۲۰‌کتاب‌فروشی و انتشارت فعالیت می‌کرد اما اکنون فقط چندتا کتاب‌فروشی باقی‌مانده‌است که آن‌ها نیز زیاد دوام نخواهد آورد.

حمید حسینی، یکی از کتاب‌فروشان این مرکز می‌گوید: “پیش از طالب‌ان ما از هر کتاب، ۵۰ الی ۱۰۰افغانی فایده می‌گرفتیم؛ ولی اکنون ۱۰ الی ۲۰افغانی فایده می‌گیریم و با این‌حال نیز مشتری نداریم”.

 

حسن‌یار، یکی دیگر از کتاب‌فروشان این مرکز می‌گوید: “ما کتاب‌فروشی‌مان را ۳‌سال می‌شود که تاسیس کرده‌أیم؛ اما هیچ سال بدتر از ام‌سال نبود برای ما، و امسال مشتری‌های ما بسیار کاهش یافته است. او می‌افزاید، بازهم خوب است گزاره می‌کنیم.

محمد، یکی دیگر از کتاب‌فروشان این مرکز می‌گوید: “بعد از سقوط جمهوریت ما به‌دو چالش جدی روبه‌رو شدیم؛ یکی این‌که قیمت کتاب‌های وردی که زیادتر از ایران می‌آوردیم و کاغذ در کشور بالا رفت و دیگر این‌که مشتری‌های‌مان را از دست دادیم. او می‌افزاید مشتری به‌کتاب‌فروشی می‌آید و کتاب را خوش می‌کند؛ اما وقت قیمت‌‌اش را می‌پرسد، وقتی بگویی ۲۰۰افغانی، می‌گوید خریده نمی‌توانم. ۲۰۰افغانی خیلی پول است. محمد، می‌افزاید که بعد از سقوط جمهوریت و کسادشدن باز کتاب، ۸۵ الی ۹۰فیصد در کتاب‌فروشی ما تغییرات آمده و کاهش یافته‌است.

مارکیت ملی، مخزنی بود برای کتاب‌دوستان و فرهنگیان که در تمام بخش‌های علوم: علوم انسانی، ساینسی… کتاب می‌فروختند و انتشارات داشتند؛ ولی در این اواخر به‌دلیل رکود اقتصادی، این مرکز از جوشش باز مانده‌است و کتاب‌فروشی‌ها پی‌هم بسته می‌شود.

حیات‌الله رهیاب

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=4090

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات