6 ثور 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

شماری از شهروندان کابل می‌گویند تعداد گدایان شهر هر روز رو به افزایش است.

به گفته‌ی یکی از شهروندان کابل که نخواست نامی ‌از او برده شود، با بدتر شدن وضعیت اقتصادی مردم، شمار گدایان نیز رو به افزایش می‌باشد.

عبدالغنی یکی از باشندگان منطقه کوته‌سنگی شهر کابل در گفتگو با خبرگزاری فرهنگ گفت: «با این که طالبان از چندماه به این‌سو پروسه جمع‌آوری گداها را آغاز کرده است، اما دیده می‌شود که گدایان در شهر روند صعودی یافته‌اند.»

وی افزود: « شماری از گدایان واقعا از شدت فقر مجبور شده‌اند دست به گدایی بزنند اما شمار دیگر گداهای حرفوی‌اند که تکدی را شغل می‌پندارند.»

مراد*که  قبلا در یکی از اداره‌های دولتی کار می‌کرد اکنون از فقر و ناداری کنار سرک نشسته و گدایی‌گری می‌کند، می‌گوید: «ما در خانه ۷نفر هستیم و تنها من در خانواده کار می‌کنم. چاره‌ای جز تکدی‌گری ندارم.»

نصرت  45 ساله باشنده تایمنی می‌گوید: «به دلیل مشکلات اقتصادی و بحران بیکاری دست به تکدی‌ زده‌ام.»

این درحالیست که طی یک سال اخیر میزان فقر و بیکاری به گونه بی‌پیشینه‌ افزایش یافته است. بر بنیاد آخرین گزارش سازمان‌های بین‌المللی، بیش از ۲۴ میلیون شهروند افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیازمنداند. همچنین  براساس گزارش سازمان ملل ۲۴.۳ میلیون نفر در کشور در معرض فقر و۶میلیون نفر در معرض گرسنگی شدید قرار دارند.

با وجود این، طالبان می‌گویند بیش از 24 هزار گدا را از شهر کابل جمع‌آوری کرده‌اند.

ملاهبت‌الله آخند، رهبرِ طالبان به‌تاریخ ۱۷ماه اسد سال روان دستور جمع آوری گداها از سطح شهر را صادر نمود. در پی این دستور کمیته جمع‌آوری گداها به ریاست ملاغنی برادر معاون اقتصادی رئیس‌الوزاری طالبان ایجاد گردید. طبق آخرین گزارش این کمیته، تا 28 جدی سال جاری بیش از 24 هزار گدا از شهر کابل جمع‌آوری شده که بیشترشان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

شماری از گداها در شهر  کابل با استقبال از این تصمیم، تأکید می‌کنند که حکومتِ برای آنان زمینه کار فراهم کند.

عبدالظهور حفیظی

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=4659

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات