28 حمل 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

شهروندان کابلی: بازار کار کساد شده و بازار پرنده‌جنگی رونق گرفته است

شماری از شهروندان کابلی می‌گویند فقر و بیکاری باعث شده است تا برای رهایی از رنج و شکنجه روحی و روانی به پرورش، خرید و فروش و جنگ‌اندازی پرندگان روی بیاورند.

عبدالصمد 47 ساله باشنده فیصل‌آباد شهر کابل می‌گوید: «بیش از یک سال است که بیکارم. برای نجات از تشویش و رنج روحی به دیدن پرنده‌جنگی می‌روم.»

او که علاج دردهای روانی خود را شنیدن آواز پرندگان و دیدن صحنه‌هایی از جنگ آن‌ها می‌داند، می‌افزاید:«جنگ خروس‌های کلنگی، کبک‌های جنگی، سایره‌جنگی، بودنه‌جنگی از زمان‌های بسیار قدیم در بین مردم کابل رواج داشته است.»

خروس جنگی

از زمانی که تلويزيون و انترنت هنوز برای مردم افغانستان ناشناخته بود، مردان افغانستان در شهرها و روستاهای‌‌شان به نگه‌داری و جنگ پرندگان مشغول بودند. شماری، از آوازخوانی پرندگان و برخی‌ هم از جنگ این پرندگان لذت می‌بردند.

نیک‌محمد* باشنده‌ی کوهستان کاپیسا به خبرگزاری فرهنگ می‌گوید: «نگه‌داری و جنگِ بودنه از پدر و اجدادم به‌جا مانده ‌است.»

به گفته‌ی نیک‌محمد شماری از مردم از طریق پرنده‌جنگی کسب درامد می‌کنند و برای جنگ‌اندازی پرندگان با نفر مقابل خود به چانه‌زنی می‌پردازند. طی چند سال اخیر حتا زورمندان هم پرنده‌جنگی می‌کردند.

این پرندگان بیش‌تر در کوچه کاه‌فروشی و بازار مرغ که در شهر کهنه کابل واقع است، به فروش گذاشته می‌شو‌ند.

سیدعلی که مغازه‌دار این منطقه است می‌گوید بازارپرنده‌جنگی نسبت به یک سال قبل رونق گرفته است. او می‌افزاید که «کبک‌ها در این‌جا تا ۱۰۰۰۰۰افغانی خرید و فروش می‌شوند و بهایی یک بودنه به ۵۰۰۰افغانی می‌رسد.»

در این میان کسانی هم هستند که برای شنیدن آوازها و نگه‌داری این پرندگان وقت خود را صرف پاک‌کاری قفس و انداختن دانه برای شان اختصاص داده‌اند.

قیام‌الدین*شاید جوان‌ترین فردی باشد که این کار را همه‌روز انجام می‌دهد. او می‌گوید: «علاقه‌ای به جنگ‌اندازی ندارم اما صبح‌ها برای شنیدن آواز این پرنده، سری به «بالکن» خانه می‌زنم وگاهی به خاطر تفریح با قفس این پرنده به پارک می‌روم.»

سیدعلی نگران بسته شدن دکان‌های پرنده‌فروشی توسط طالبان است.

طالبان جنگ پرندگان را ممنوع قرار داده و به‌روزِ(شنبه ۱ دلو) سال جاری در ولایت کاپیسا حدود ۶۱ تن را از بازار «ده باباعلی»محمودراقی مرکز این ولایت به جرم جنگ‌اندازی پرندگان بازداشت کرده‌اند.

عبدالظهور حفیظی

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=4715

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات