1 ثور 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

سیدنی پوآتیه اولین بازیگر سیاهپوست برنده جایزه اسکار در ۹۴ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری فرهنگ به نقل از ان‌بی‌سی‌نیوز، سیدنی پوآتیه بازیگر، کارگردان، فعال اجتماعی مشهور هالیوود که در سینما سکان رهبری تغییر فرهنگ آمریکا را در دست داشت و با بازی های هیجان انگیزش در فیلم های «در گرمای شب»، «حدس بزن چه کسی برای شام می آید» راه را برای تعداد بی شماری از بازیگران  سیاه پوست هموار کرد، در سن ۹۴ سالگی درگذشت. در این خبر، علت درگذشت پوآتیه اعلام نشده است.

سیدنی پوآتیه که در شروع بازیگری اش از ایفای نقش های کلیشه ای توهین آمیز به سیاهپوست ها سرباز می زد، به سبب به تصویر کشیدن مردان باوقار و باهوش در آثار شاخص دهه ۶۰ میلادی مانند «زنبق های مزرعه»، «تکه ای آبی»، «برای آقا، با عشق»، «در گرمای شب» و «حدس بزن چه کسی برای شام می آید» شناخته می شد.

این بازیگر جایزه اسکار نقش اول مرد را در فیلم «زنبق های مزرعه» دریافت کرد که از آن به عنوان اولین جایزه اسکار نقش اول یک بازیگر سیاهپوست در تاریخ سینما یاد می شود.

پوآتیه زمانی درباره خود گفته بود: در دوره ای که اکثریت قریب به اتفاق ستاره های سینما سفید پوست بودند و بسیاری از بازیگران سیاهپوست به نقش های افراد مطیع یا بداخلاق تنزل یافته بودند، احساس مسئولیت می کردم تا عالی ترین سیاه پوست ها را در جامعه نمایندگی کنم.

او همینطور زمانی گفته بود احساس می کردم هر حرکتی می کنم آن را به نمایندگی از ۱۵ تا ۱۸ میلیون سیاهپوست انجام می دهم.

 

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=2343

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات