5 ثور 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

سمینار بین المللی بازخوانی اندیشه‌های امیر علی شیرنوائی وزیر برجسته دوران تیموران در هرات به مناسبت پانصدوهشتادمین سالروز تولد این شاعر و عارف نامدار افغانستان با حضور مقام‌های بلند رتبه دولتی، نمایندگان کشورهای خارجی، عالمان دینی، فرهنگیان و شهروندان در ولایت هرات برگزار شد.

در این برنامه فرهنگیان و نویسندگان برجسته کشورهای خارجی اندیشه‌ها و فعالیت‌های امیر علی شیرنوائی را واکاوی کردند تا در راستای غنی سازی فرهنگ مشترک میان کشورهای همسایه و دیگر کشورها از آن استفاده شود.

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در پیامی در افتتاح سمینار بین المللی بازخوانی اندیشه‌های امیر علی شیرنوائی گفت: نگاه دولت افغانستان به فرهنگ یک نگاه عمیق و معنادار است و نقش فرهنگ و چهره‌های فرهنگی در همکاری تمدنی و منطقه ای مهم پنداشته می‌شود و از این رو کشورهای منطقه باید با پیروی از فرهنگ غنی میان کشورها همکاری‌های خود را مستحکم کنند و جایگاه گذشته را احیا کنند.

وی افزود: نقش همکاری‌های منطقه‌ای در محور فرهنگ و اقتصاد و اندیشه‌های مفاخر صلح اندیش ما را به فضای عاری از خشونت هدایت می‌کند.

وی ادامه داد: در چند حکم جدید قراراست تا برای رشد فرهنگ و بازسازی آثار تاریخی در افغانستان برنامه‌های گسترده ای ایجاد شود.

از سوی دیگر عصمت الله ارکاشف نماینده خاص رئیس جمهور ازبکستان در امور افغانستان گفت: امیر علی شیرنوائی پلی میان مردم افغانستان و ازبکستان بود و برای گسترش روابط و دوستی میان مردم دوکشور کارهای زیادی انجام داده است و ادامه راه این وزیر برجسته و عارف والا مقام تاثیر بسزائی در تحکیم روابط خواهد داشت.

وی تصریح کرد: امروز مردم افغانستان با چالش‌های مختلفی از جمله جنگ دست و پنجه نرم می‌کنند اما رئیس جمهور ازبکستان تلاش های زیادی کرده است تا افغان‌ها به صلح دست یابند و با مساعی مشترک ازبکستان و افغانستان و دیگر کشورهای منطقه صلح به افغانستان خواهد آمد.

وی تاکید کرد: در آینده‌ای نزدیک روابط اقتصادی میان افغانستان و ازبکستان گسترش خواهد یافت و در کنار فعالیت‌های خوب اقتصادی کنسولگری این کشور در هرات افتتاح خواهد شد.

طاهر زهیر وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان در حاشیه سمینار بزرگ فرهنگی واکاوی افکار نوائی خاطرنشان ساخت که برگزاری برنامه‌های فرهنگی و باشکوه با حضور کشورهای مختلف خارجی سبب می‌شود تا اشتراکات میان هم شناخته شود و بیش از پیش به یکدیگر نزدیک شوند.

وی همچنین گفت: گذشته‌های فرهنگی ما مدارا، همبستگی، میانه روی و معرفتی است و موارد فرهنگی نیاز به وصل شدن به گذشته دارد و به هر اندازه که پیوندهای فرهنگی را مستحکم کنیم به همان اندازه بن‌بست‌های فرهنگی از میان برداشته خواهد شد.

محمد صدیقی فر سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات با استقبال از بزرگداشت از شخصیت‌های ارزشمندی مانند امیر علی شیرنوائی که افتخار تمام کشورهای منطقه و آسیای میانه می‌داند بر این عقیده است که این برنامه‌ها می‌تواند در توسعه آینده مناسبات کشورهای منطقه تاثیربسزائی داشته باشد.

گفتنی است که در سمینار بین المللی بازخوانی اندیشه‌های امیر علی شیرنوائی در هرات مقام‌ها و فرهنگیان و نویسندگانی از کشورهای ایران، آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، ترکیه، هند و تاجیکستان حضور داشتند.

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=1183

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات