31 حمل 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

به گزارش خبرگزاری فرهنگ، اولین همایش «مرز همدلی» با موضوع ایران و افغانستان همدل و همراه به مناسبت بزرگداشت شهدای اخیر حرم رضوی شامگاه شنبه (۲۷ حمل ) در تهران برگزار شد.

 این همایش در راستای بزرگداشت شهادت روحانیان جهادی حجج‌ اسلام شهیدان اصلانی و دارایی از سوی مؤسسه بعثت و با همکاری بنیاد بین‌المللی رحمه‌للعالمین، هیات مذهبی مهاجران افغانستانی مقیم تهران و دانشجویان و تشکل‌های فرهنگی مهاجر برگزار شد.

سرپرست سفارت افغانستان در تهران نیز در این همایش گفت: حادثه اخیر حرم رضوی که به شهادت ۲ روحانی منجر شد متعلق به افغانستان نیست و با ارزشهای جامعه افغان ها همخوانی ندارد.

عبدالقیوم سلیمانی با محکوم کردن این مصیبت، برخورد جدی و قاطع با عوامل این حادثه را خواستار شد و اظهار داشت: ۴۰ سال است که کشور افغانستان درگیرجنگ بوده و در این زمان ملت بزرگ ایران ضمن ابراز همدردی اجازه زندگی در کشورشان به ما داده اند.

وی بیان اینکه ملت و کشور افغانستان ناسپاس نیستند، افزود: باصدای بلند اعلام می کنیم که ایران کشور دوست و برادر ما است و در این ۴۰ سال جنگ افغانستان در هر مرحله که افغانها با مشکل روبرو بودند جمهوری اسلامی مرزهایش را به روی ما باز کرده است.

IMG 20220417 WA0015

سرپرست سفارت افغانستان در ایران خاطرنشان کرد: جریان و کسانی که تصور می کنند با پخش کلیپ می توانند روابط دو کشور مسلمان و برادر ایران و افغانستان را برهم بزنند خیلی ساده لوحانه است.

سلیمانی اضافه کرد: هزاران مهاجر افغان در گوشه و کنار کشور ایران باعزت زندگی و کار و تحصیل می کنند و ۲ دولت و ملت ایران و افغانستان با فرهنگ و دین مشترک از سد توطئه ها عبور خواهند کرد.

رئیس قرارگاه عمار در این همایش گفت: خون شهدا به گفته خدای متعال جاودان خواهد ماند، اولین اشتباه دشمن این بود که تصور می کردند با کشتن کار تمام است در حالیکه شهادت آغاز دوباره است.

IMG 20220417 WA0011

حجت الاسلام مهدی طائب افزود: دشمن با شهید کردن مردان راه حق به جبهه حق کمک می کند البته دشمن این را متوجه نیست؛ کفر علنی وقتی به میدان بیاید زود شکست می خورد چرا که انگیزه آنها زندگی است.

این همایش در حالی برگزار می شود که بعد از حادثه حمله به حرم رضوی، کمپین همدلی میان دو ملت اغاز شده و شخصیت های فرهنگی و سیاسی افغانستان و ایران در این شرایط تاکید بر اخوت و برادری هر چه بیشتر را دارند.

مجتبی سعیدی _ خبرگزاری فرهنگ

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=2885

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات