1 ثور 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

رویا سادات؛ هنرمند و فیلم ساز پرآوازه کشور

خبرگزاری فرهنگ

رویا سادات، هنرمند و فیلم‌ساز پرآوازه‌ی افغانستان، مؤسس و مدیرمسئول «خانه‌ی فیلم رویا» و بنیان‌گذار جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم زنان هرات، در سال ۱۳۶۳ به‌دنیا آمد.

«رویا» مکتب را در زادگاهش، هرات، به‌پایان رسانید و در مقطع لیسانس در رشته‌ی حقوق و علوم سیاسی از دانشگاه هرات، گواهی‌نامه‌ی فراغت به‌دست آورد. وی کارگاه آموزشی شش ماه را در رشته‌ی سینما در اکادمی فیلم آسیا-کوریای جنوبی نیز به‌پایان رسانیده است.

بانو سادات، کارنامه‌های درخشانی در حوزه‌ی سینما دارد که به‌شکل فشرده می‌توان به کارگردانی فیلم‌های نیمه‌بلند و بلند «سه نقطه»، «تار و زخمه» و «نامه‌ای به رئیس‌جمهور»، اشاره کرد.

وی چند مجموعه‌ی تلویزیونی را نیز کارگردانی کرده است؛ از جمله می‌توان از مجموعه‌ها‌ی تلویزیونی «بهشت خاموش»، «رازهای این خانه» و «خط سوم»، نام برد.

«رویا» در کنار فعالیت‌های سینمایی، به‌عنوان یک کنش‌گر اجتماعی و فرهنگی نقش سازنده‌ای در دفاع و حمایت از حقوق شهروندی زنان افغانستان داشته است. وی عضویت نهادهای فرهنگی و مدنی را دارد و از این طریق در حوزه‌ی فعالیت‌های فرهنگی، چهره‌ای آشناست.

این هنرمند کشور، در سال ۲۰۱۷، به‌عنوان یکی از ده اندیش‌مند و چهره‌ی تاثیرگذار از سوی نشریه‌ی معتبر فارین پالیسی برگزیده شد و در سال ۲۰۱۸، جایزه‌ی «زن شجاع» را از سوی وزارت خارجه‌ی آمریکا، به‌دست آورد.

همچنان مقام دولت جمهوری اسلامی افغانستان، به‌پاس ارج‌گذاری به‌فعالیت‌های فرهنگی-هنری رویا، مدال‌های ملی «ملالی قهرمان» و «خدیجه‌ی کبرا» را به رویا سادات، تقدیم کرد.

فعالیت رسانه‌ای رویا سادات، برمی‌گردد به دورانی که او یکی از نخستین زنان گوینده‌ی تلویزیونی در تلویزیون ملی هرات بود و به این نهاد رسانه‌ای سناریوها و اسکریپت‌های فراوان نوشته کرده است.

رویا در سال ۲۰۱۴ به‌حیث رئیس کمیسیون مستقل رادیو و تلویزیون ملی افغانستان و عضو شورای هنر در وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز فعالیت داشته است و همچنان مقاله‌های پژوهشی-هنری‌ای از او در نشریه‌های معتبر ملی و بین‌المللی، به‌نشر رسیده است.

رویا، در کارنامه‌های سینمایی و فرهنگی‌اش سفرها و تجربیات بین‌المللی دارد. او از اشتراک در محافل و کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی در حوزه‌ی سینما گرفته تا داوری در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی را در کارنامه هنری‌اش دارد.

رویا سادات، جوایز زیاد ملی و بین‌المللی را یدک کشیده است که عمده‌ی آن «اسکار جایگزین/بدیل اسکار» است. همچنان جایزه‌هایی «یک آینده‌ی مشترک» از جشنواره‌ی مونیخ آلمان، جایزه‌ی طلایی «امید» از جشنواره‌ی گلدن گلوبل مالیزیا، چهار جایزه‌ از بیست‌وچهارمین دور جشنواره‌ی ویزول فرانسه؛ «ویژه‌ی هیات داوران بین‌المللی»، «ویژه‌ی تماشاچیان»، «داوران نیپتک (ویژه‌ی سینمای آسیا) و «ویژه‌ی دانشجویان انستیتوت بین‌المللی زبان‌های خارجی»، از زمره‌ی ده‌ها جوایز مهمی است که تا حال رویا سادات در کارنامه‌ی درخشان هنری‌اش، تصاحب کرده است.

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=562

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات