9 حمل 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

وزارت اطلاعات و فرهنگ اعلام کرده است که ترکمنستان برای بازسازی مقبره سلطان حسین بایقرا، امپراتور معارف‌پرور دوره تیموریان علاقه‌مندی نشان داده و قرار است که این مقبره را بازسازی کند.
محمد طاهر زهیر، سرپرست این وزارت در نشستی با سفیر ترکمنستان در کابل، در مورد بازسازی مقبره سلطان حسین بایقرا و ساخت موزیم دورۀ تیموریان، بحث کرده است.
سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ در این نشست خواهان همکاری ترکمنستان در زمینه‌ ساخت موزیم دوره‌ای تیموریان در شهر کهنه هرات، پیوست با قلعۀ اختیارالدین شده است.
طبق اعلامیه، سفیر ترکمنستان از بازسازی این مقبره اطمینان داده و گفته است که کار بازسازی و مرمت مقبره سلطان حسین بایقرا را در هماهنگی با وزارت اطلاعات و فرهنگ در ولایت هرات به پیش خواهد برد.
هم‌چنان در این نشست دو طرف برگسترش هرچه بیشتر همکاری‌های فرهنگی میان افغانستان و ترکمنستان و امضای تفاهمنامه در این راستا تاکید کرده‌اند.
سلطان حسین بایقرا، پسر امیر منصور و از نواده‌گان تیمور گورکانی است که بین ۱۵۰۶–۱۴۷۰ میلادی بر امپراتوری تیموریان فرمانروایی کرد.
 آرامگاه او در مجموعه‌ تاریخی مصلا و بین مناره‌های پنج‌گانه هرات قرار دارد و پیش‌تر گزارش شده بود که بنابر دلایلی، این آرامگاه رو به تخریب است.

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=1192

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات