9 حمل 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

تجلیل از شب برات در شهر کابل

تیموری

جشن شب برات در شماری از مساجد، تکیه خانه‌ها و مدارس دینی شهر کابل برگزار شد

از شب برات که مصادف است با پانزدهم شعبان (سالزاد امام دوازدهم شیعیان)، در شماری از مساجد، تکیه‌خانه‌ها و مدارس دینی شهر کابل تجلیل گردید.

جشن شب برات یکی از آیین‌های کهنی است که در میان شیعیان و صوفیان افغانستان مروج می‌باشد. همه‌ساله از این شب به گونه‌های مختلف تجلیل می‌گردد. خواندن نماز ویژه این شب، خواندن قرآن، ذکر تسبیح، نعت و … از جمله مناسک این شب‌اند.

محمدسلیمان باشنده کابل می‌گوید: «در این شب نذر می‌کنیم، میوه خشک نیت کرده می‌خریم و خانه‌های خود را با شمع چراغانی می‌کنیم. بعد از نماز مغرب، همه اعضای خانواده دورهم جمع می‌شویم، بسم‌الله گفته پس از خواندن سوره الحمد، دعا برای برای سلامتی اعضای خانواده و خواستن خیر و برکت، میوه‌خشک را می‌خوریم.»

او می‌افزاید: «ما عقیده داریم که در این شب باید دروغ نگوییم، تمیز باشیم، خود را از گناه نگه داریم، به عبادت خدا مشغول باشیم. توبه و استغفار کنیم؛ چون در این شب گناهان ما بخشیده می‌شوند.

به گفتۀ سلیمان، تجلیل از شب برات بسیار کم‌رنگ شده است: «ما در قدیم شب برات را با شکوه خاص تجلیل می‌کردیم. حال هم تجلیل می‌کنیم اما نه مانند قدیم.»

صایمه تیموری ضمن تأیید کم‌رنگ شدن جشن شب برات، می‌گوید: «وقتی نامزد بودم خانواده خسورم برایم براتی آورده بود. مانند: خینه، چادرسبز، لباس و یک جلد قرآن؛ ولی امروز بسیار کم‌رنگ شده است. فقط به خواندن منقبت در مساجد خلاصه شده است.»

استاد صفر یکی از شاعران و منقبت‌خوانان مشهور شهر کابل در این باره می‌گوید: «شب برات مصادف است با شب تولد امام زمان (عج). خودم تا روز پنج‌شنبه در ۲۱ مسجد برای منقبت‌خوانی خبر هستم. امشب باید در دو مسجد منقبت بخوانم. در این شب باید طلب حاجت کنیم، از ارتکاب هرگونه گناه -چه کبیره و چه صغیره- باید پرهیز کنیم.»

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=5035

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات