1 ثور 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

خبرگزاری فرهنگ؛ مارینا ویازوفسکا، ریاضیدان اوکراینی  طی مراسمی در شهر هلسینکی فنلاند، توانست مدال فیلدز ریاضیات را به عنوان دومین زن برگزیده پس از مریم میرزاخانی در تاریخ ۸۰ ساله این جایزه از آن خود کند.

این مراسم که با سخنرانی کارلوس ای‌کینگ، مدیر اتحادیه بین‌المللی ریاضیات برگزار شد، چهار ریاضیدان به عنوان برنده معرفی شدند.

جایزه فیلدز یکی از بالاترین افتخارات در ریاضیات است که هر چهار سال یک بار در جریان کنگره بین‌المللی ریاضیدانان به چهار ریاضیدان جوان کمتر از ۴۰ سال که کار ارزنده‌ای در حوزه ریاضیات به انجام رسانده باشند، اهدا می‌شود.

مارینا ویازوفسکا ۳۷ ساله، استاد ریاضی متولد کی‌یف، پایتخت اوکراین، است و از سال ۲۰۱۷ در دانشگاه اکول پلی‌تکنیک فدرال لوزان در سوئیس تدریس می‌کند. او این جایزه را به دلیل دستاوردهایش در اثبات نظریه فضاپرکنی با کره (sphere packing) دریافت کرد و دومین زنی است که پس از مریم میرزاخانی توانست به دریافت این جایزه نائل آید. نظریه بسته‌بندی کره یا فضاپرکنی با کره، در واقع یافتن آرایش کره‌هایی است که می‌توانند بیشترین حجم یک فضا را در هشت بعد اشغال کنند.

دیگر برنده مدال فیلدز امسال فرانسیس هوگو دومینیل – کوپن ۳۶ ساله، ریاضیدان متولد فرانسه و استاد دانشگاه در ژنو است .

جیمز مینارد ۳۵ ساله، ریاضیدان بریتانیایی از دانشگاه آکسفورد دیگر برنده مدال فیلدز است که این مدال به دلیل دستاوردهای او در زمینه نظریه تحلیلی اعداد به او اهدا شد.

جون ها ۳۹ ساله از دانشگاه پرینستون آمریکا دیگر برنده مدال ۲۰۲۲ است که این جایزه را برای کار روی ترکیبات و هندسه جبری دریافت کرد.

مریم‌میرزا خانی از ایران در سال ۲۰۱۴ اولین زنی بود که برنده مدال فیلدز شد. وی سه سال پس از دریافت این جایزه بر اثر بیماری سرطان درگذشت.

 

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=3463

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات