31 حمل 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

در اعلامیه این اداره آمده که بسم‌الله وطن‌دوست، مسئول رادیو “دملت غژ”، قدرت‌الله سلطانی و محب‌الله عبیدی، کارمندان این رادیو و ثناالله صیام، “که خود را خبرنگار شینهوای چین معرفی کرده” در چهارم اسد سال جاری بازداشت شدند.

این اداره گفته این خبرنگاران زمانی که از مناطق “تحت اشغال گروه تروریستی طالبان” به سوی مناطق تحت حاکمیت دولت وارد می‌شدند بازداشت شدند.

امنیت ملی در اعلامیه‌اش نوشته که این خبرنگاران در تاریخ سوم اسد در منزل کنونی جنرال عبدالرازق با اعضای ارشد طالبان از جمله ملا گل آغا، مولوی منظور، مسئول استخبارات گروه طالبان، جنرال مبین، فیض الله دو تن از کارمندان سازمان استخبارات پاکستان، ملا یعقوب عمری فرزند ملا محمد عمر مسئول نظامی دیدار و مصاحبه اختصاصی کرده‌اند.

نهادهای حمایت از خبرنگاران چند روز قبل بازداشت این افراد را غیرقانونی خوانده و خواهان رهایی هر چه سریعترشان شدند.

نی، نهاد حامی رسانه‌های آزاد افغانستان، گفت هنوز روشن نیست این خبرنگاران بعد از بازداشت در چه وضعیتی به سر می‌برند. به گفته این نهاد خانواده‌های این خبرنگاران بشدت نگران آنها هستند.

226334 317

نی نیز گفته این خبرنگاران در منطقه شور اندام بازداشت شده‌اند و در این منطقه تحت سلطه طالبان، با یکی از فرماندهان آنها مصاحبه کرده بودند.

اما امنیت ملی همچنین افزوده که رادیو “د ملت غژ” جواز نشراتی نداشته و فعالیتش غیرقانونی بوده است.

در اعلامیه امنیت ملی آمده که خبرگزاری شینهوای چین در یک نامه رسمی گفته که خبرنگاری به نام ثناالله صیام در این استخدام این خبرگزاری نبوده است.

امنیت ملی این خبرنگاران را متهم کرده که با دیدار و مصاحبه با سران طالبان در تلاش “قباحت‌زدایی و منزه جلوه‌دادن گروه تروریستی طالبان و چشم‌پوشی از اعمال ضد انسانی” این گروه در ولایت‌های مختلف “به خصوص وقایع المناک منطقه سپین بولدک” قندهار بوده‌اند.

این اداره همچنین گفته که این خبرنگاران بدون هماهنگی با نهادهای ذیربط به مناطق تحت کنترل طالبان رفته بودند.

امنیت ملی همچنین اتهاماتی از جمله “باج‌گیری از مسئولان دولتی و تاجران” را به یکی از این خبرنگاران وارد کرده‌ است.

این اداره گفته پرونده این چهار خبرنگار را به مراجع قضایی خواهد سپرد تا مطابق قانون به آن رسیدگی شود.

این اداره گفته متعهد به حفظ ارزش‌های بیست سال گذشته به خصوص آزادی بیان و فعالیت قانونمند رسانه‌ای است ولی هشدار داده به “هیچ رسانه‌ای اجازه فعالیت متضاد با قوانین نافذه را نخواهد داد”.

این خبرنگاران که در بازداشت به سر می‌برند تاکنون فرصت ابراز نظر یا دفاع از موضع خود شان را پیدا نکرده‌اند.

نهاد نی هفته گذشته گفته بود: “بازداشت و به بند کشیدن خبرنگاران به گونه غیرقانونی سبب خواهد شد تا خبرنگاران نتوانند به مناطق جنگی رفته و از وضعیت کسانی که در مناطق جنگی گیر مانده‌اند گزارش تهیه و آن را بازتاب دهند. این مسئله خود خلاف اصول آزادی بیان و حقوق بشر است.”

در دو ماه اخیر جنگ در مناطق مختلف افغانستان شدت گرفته و کنترل بخشی از مناطق به دست طالبان افتاده و یا میان دولت و این گروه دست به دست شده است. گزارش هایی از تلفات غیرنظامیان در این جنگ‌ها منتشر شده است.

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=1891

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات