7 ثور 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

در گزارش تازه‌ سازمان گزارشگران بدون مرز آمده است که افغانستان به دلیل اُفت و یا تغییرات دیگر کشورها در جایگاه 122 باقی مانده است، اما همچنان یکی از مرگ‌بارترین کشورهای جهان برای خبرنگاران است.
براساس این گزارش، در جریان سال ۲۰۲۰ میلادی نه تنها ویروس کووید۱۹ جان ده‌ها خبرنگار را در افغانستان گرفته است، بلکه ویروس خشونت افراط‌گرایانه نیز خبرنگاران به‌ویژه خبرنگاران زن را هدف قرار داده است.
سازمان گزارش‌گران بدون مرز (RSF) در این گزارش افزوده است که در جریان سال ۲۰۲۰ میلادی دست‌کم شش خبرنگار و همکار رسانه‌ای در افغانستان به‌شکل هدفمند کشته شدند.
گزارش‌گران بدون مرز درباره این کشتارها ضمن هشدار برای توقف زنجیره کشتار روزنامه‌نگاران از مقامات حکومت افغانستان خواهان تحقیق و بررسی جدی شد.
این سازمان از جامعه جهانی، به ویژه سه کشور ایالات متحده امریکا، آلمان و فرانسه نیز درخواست کرد که از فراخوان RSF به دادستان دیوان کیفری بین‌المللی برای افزودن جنایات اخیر بر تحقیق و بررسی درباره افغانستان، حمایت کنند.
در رده‌بندی جهانی ۲۰۲۱ آزادی رسانه‌ها، ناروی، فنلند و سویدن به ترتیب در جایگاه اول تا سوم قرار گرفته‌اند. اریتره، کوریای شمالی و ترکمنستان اما از جمله کشورهای شناخته شده‌اند که رسانه‌ها در آن از آزادی کمتر برخوردارند.
این سازمان می گوید که که رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها گردآوری شده از سوی گزارش‌گران بدون مرز که در مدت یک‌سال وضعیت روزنامه‌نگاری را در ۱۸۰ کشور جهان بررسی می‌کند، نشان می‌دهد که انجام حرفه‌ی روزنامه‌نگاری اصلی‌ترین واکسن برای ویروس اطلاعات نادرست است.
احمد معتمدی – خبرگزاری فرهنگ

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=1218

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات