1 ثور 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

آشنایی با غذاهای محلی افغانستان

بولانی وطنی (4)

تیموری

بولانی وطنی یکی از غذاهای هوسانه و خوش‌مزۀ کشور ماست. بیشتر مردم افغانستان با بولانی آشنایی دارند. بولانی را به صورت هوسانه می‌پزند. گاهی در مهمانی‌ها، مراسم مذهبی و عیدها از آن استفاده می‌کنند.

طرز تهیه

مرحله اول: طرز تهیه خمیر بولانی

مواد لازم برای تهیه خمیر بولانی:

  1. آرد
  2. نمک
  3. آب
  4. خمیرمایه
  5. مقدار کمی روغن

ابتدا مقدار لازم، آرد را در یک ظرف می‌ریزیم. بعد آب شیرگرم را با مقدار اندکی نمک، مایه‌خمیر و مقدار کمی روغن در آن مخلوط می‌کنیم و الک می‌زینم. سپس سر خمیر را با پلاستیک پوشانیده و مدت ۲۰- ۳۰ دقیقه استراحت می‌دهیم تا برسد و آمادۀ زغاله شود.

WhatsApp Image 2023 04 09 at 02.02.53

مرحله دوم: مواد لازم داخل بولانی:

  1. پیاز
  2. کچالو
  3. مرچ تازه
  4. مرچ سیاه
  5. نمک
  6. روغن
  7. گشنیز
  8. نیش پیاز

در این مرحله تمام مواد مانند گشنیز، کچالو، نیش پیاز، مرچ تازه و پیاز را پاک می‌شوییم و در یک چلوصاف می‌اندازیم تا آب آن خوب تنجی کند/ بیرون شود. بعد کچالو را در دیگ بخار انداخته مدت 10- 15دقیقه روی آتش ملایم بخار می‌دهیم. بعد از دیگ بخار کشیده در چلوصاف می‌اندازیم تا کچالوها سرد شوند. پس از سرد شدن، کچالوها را پوست می‌کنیم. بعد توسط رنده یا قاشق آنها را نرم می‌کنیم. سپس در دیگ دیگر مقدار کمی روغن ریخته روی آتش ملایم می‌گذاریم. پیازها را ریزه ریزه کرده بالای روغن می‌اندازیم. بعد از سرخ شدن پیاز، نیش پیاز، مرچ تازه، سیر، نمک، مرچ سیاه را با کمی مواد قرمه بالای پیاز انداخته قاشق می‌زنیم تا خوب مخلوط شود. وقتی مخلوط شد، پنج دقیقه می‌گذاریم تا سرخ شود. سه‌بعد کچالو را بالای مواد داخل دیگ علاوه می‌کنیم و همراه قاشق، باهم مخلوط می‌کنیم. اینجا مواد آماده شده است.

WhatsApp Image 2023 04 09 at 02.02.33

مرحله سوم: خمیر را به اندازۀ یک توپ خرد زغاله می‌کنیم و آنها را روی شگور به صورت منظم می‌چینیم. سپس روی آن آرد می‌ریزم و با تکۀ پاک می‌پوشانیم و تا 15 دقیقه می‌گذاریم که آمادۀ تنک کردن شود. بعد از آماده شدن، هر زغاله را روی تخته/ یا با ماشین آش تنک می‌کنیم. سپس مواد را داخل آن گذاشته دولبۀ آن را باهم می‌چسپانیم.

مرحله پنجم: داخل یک ماهی‌تابه مقداری ضرورت روغن انداخته بالای آتش ملایم می‌گذاریم. خمیرهای بولانی را داخل ماهی‌تابه می‌‌اندازیم. اول یک طرف بعد طرف دیگر را در روغن سرخ می‌کنیم. بعد از سرخ شدن داخل پتنوس می‌کشیم تا سرد و آمادۀ خوردن شود. می‌توانیم بولانی را همراه ماست، چتنی و ترشی وطنی نوش جان کنیم.

WhatsApp Image 2023 04 09 at 02.02.42

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=5405

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات