9 حمل 1403

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

منابع محلی از ولایت پنجشیر می‌گویند که صبح روز جمعه (23 جدی) هزاران جلد کتاب در آتش‌سوزی یک کتابخانه شخصی در روستای پیاوشت ولسوالی رخه این ولایت در آتش سوخته و از بین رفته است.

به گفته این منابع، این کتابخانه شخصی که مربوط به فضل‌احمد معنوی وزیر پیشین وزارت عدلیه بوده، در منزل چهارم خانه وی قرار داشته است.

علت اصلی آتش‌سوزی هنوز مشخص نیست اما گفته می‌شود که یک کندک نظامی طالبان که بیشتر آن‌ها از ولایت هلمند هستند در این خانه جابه‌جا بوده‌اند.

برخی از منابع بی‌احتیاطی طالبان را عامل آتش‌سوزی در این کتابخانه خوانده‌اند. اما فضل معنوی بدون اشاره به هیچ فرد یا گروهی در تویت خود نوشته است: «دشمنان انسانیت کتاب‌خانه‌ام را به آتش کشیدند.»

مسئولان محلی طالبان در پنجشیر نیز شارتی برق را سبب آتش‌سوزی عنوان کرده‌اند اما مردم محل می‌گویند که «در این روستا برق شهری وجود ندارد و مردم بیشتر از برق آفتابی و برق بندهای کوچک آبی استفاده می‌کنند.»

به گفته آقای معنوی در این کتابخانه «باارزش‌ترین کتاب‌های دینی، تاریخی، عرفانی و ادبی بود که شماری از آن‌ها چند قرن قدامت داشت.»

اکنون تمام آثار موجود این کتابخانه که گفته می‌شود به 5000 جلد می‌رسید، حریق شده‌اند و منزلی که این کتابخانه در آن قرار داشته نیز قابل استفاده برای سکونت نمی‌باشد.

به گفته‌ی منابع، فضل احمد معنوی در سالن این کتابخانه هرازگاهی برنامه‌های کتابخوانی و فرهنگی را راه‌اندازی می‌کرد و از این منزل به عنوان مرکز فرهنگی استفاده می‌نمود.

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=4622

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات